Er mee leren leven is niet makkelijk.

Wanneer men wat betreft zijn pijnklachten medisch is uitbehandeld, krijgt men vaak te horen: "U moet er mee leren leven".
Dat is gemakkelijk gezegd, maar nog niet zo makkelijk gedaan.

Wat doet het langdurig hebben van pijn met je.

Wat betekent het langdurig hebben van pijn voor je en wat doet het met je?
Dat kunnen alleen mensen vertellen die dit hebben of gehad hebben en dit zal ook voor iedereen weer anders zijn.
Het is na verloop van tijd niet meer alleen de sensatie van pijn, maar in veel gevallen gaat het je leven beheersen. Je gaat dingen vermijden of je gaat dingen anders doen. Het kan er voor zorgen dat je thuis of op je werk niet meer goed kunt functioneren en dat je bij allerlei dingen geholpen moet worden. Het kan er voor zorgen dan je buitenspel komt te staan.

Voor bijna iedereen met chronische pijnklachten geldt, dat men in het totaal of in bepaalde lichaamsdelen stijf is geworden en dat men kracht heeft ingeleverd. Daarnaast is er vaak een achterstand ontstaan in uithoudingsvermogen. Men is op een andere manier gaan bewegen. Dit alles zorgt in ieder geval, dat men niet minder pijn, maar eerder meer pijn gaat krijgen: de bekende negatieve spiraal.

Fysiotherapie de Leeuwerik in Hoogeveen, Drenthe kan u helpen uit deze negatieve spiraal te komen, of om de negatieve effecten van het chronisch pijn hebben, te verminderen.

Meer informatie omtrent het programma Chronische pijn vindt u hier.
Bekijk ook eens dit fimpje.