Duimbasisslijtage (artrose)

Duimbasisslijtage is de meest voorkomende slijtage aan een gewricht in de hand. Als u pijn krijgt door slijtage, merkt u dat vaak bij iedere beweging. Ook kan er krachtverlies optreden, waardoor u dingen uit uw handen laat vallen. Duimbasisslijtage komt veel voor: ongeveer één op de drie vrouwen boven de 40 jaar heeft in het duimbasisgewricht afwijkingen op een röntgenfoto.

Handtherapie
Is er sprake van een milde slijtage, dan bestaat de behandeling uit rust, spalken, pijnstilling, eventueel ontstekingsremmende injecties en handtherapie. De therapeut kan het gewricht behandelen met mobilisaties en met u een programma volgen dat gericht is op het verbeteren van kracht van specifieke duimmuisspieren. Hierdoor wordt het gewricht beter gestabiliseerd tijdens dagelijkse activiteiten, werk en sport. Ook adviseert de therapeut u over een optimaal gebruik en kan aanpassingen maken om de duim met minder pijn te gebruiken.