Voorkom Blessures

Een Must-See voor elke sporter!!!

Deze film geeft heel duidelijk uitleg waarom blessures ontstaan en waarom een geleidelijke opbouw van belasting /trainingsopbouw van belang is!

Spiermassa en voeding

Hier een prachtig filmpje omtrent spiermassa in relatie tot voeding en v.v.
Echt de moeite waard eens te bekijken. Waarom zijn spieren zo belangrijk! Waarom is voeding zo belangrijk en wat hebben de twee met elkaar te maken.

Dat valt wel mee toch?!

Wordt u ouder en valt u vaker dan één keer per jaar? Als u na de val niets mankeert, waarom zou u dan actie ondernemen? 

Vaak krijg ik te horen dat vallen nou eenmaal bij het ouder worden hoort. Er is niets aan te doen. De dokter wordt pas ingeschakeld als er echt letsel is. Is het ‘slechts’ een kneuzing, dan wordt er geen actie ondernomen, waardoor de volgende val op zich laat wachten. En voor veel ouderen ontstaat dan een enorme angst om opnieuw te vallen, waardoor men minder gaat bewegen.  

Vraagt u zich af of u een verhoogde kans heeft om te vallen? Het is goed om uzelf de volgende drie vragen te stellen:  

  • Bent u in de afgelopen 12 maanden vaker dan 1 keer gevallen?  
  • Hebt u moeite met bewegen of lopen?  
  • Bent u bang om te vallen?  

Hebt u één van deze vragen met ‘ja’ beantwoord? Dan hebt u een verhoogd valrisico. 

De oorzaken van vallen 
Er zijn verschillende oorzaken van vallen, waarbij een eerdere val en moeite met bewegen en lopen de belangrijkste zijn. Verder wordt de kans op vallen groter als u ouder bent, duizelig bent, de ziekte van Parkinson hebt, kalmerende middelen of bloeddrukverlagers slikt of slechtziend of -horend bent. Sommige van deze oorzaken zijn niet te verhelpen, maar veel oorzaken zijn gelukkig wel te verbeteren.  

Als de oorzaak van het vallen bekend is, kan gericht worden gekeken naar het verbeteren van deze oorzaken. Voorbeelden hiervan: medicatie aanpassen, zodat duizeligheid bij het opstaan afneemt. Spierversterkende oefeningen en evenwichtsoefeningen om steviger op de benen te staan. Een loophulpmiddel zoals een rollator gaan gebruiken.  Of het behandelen van botontkalking om een botbreuk te voorkomen. 

De gevolgen van vallen 
Vallen leidt bij 1 op de 10 ouderen tot ernstig letsel, zoals een botbreuk, hersenletsel of zelfs overlijden. Ik behandel dagelijks ouderen na een val, waarbij ik deze mensen zo graag eerder had gezien. Wanneer u ouder wordt heeft een botbreuk altijd enorme impact op uw zelfredzaamheid, ik zie veel ouderen die niet meer thuis kunnen wonen na een val, wat veel verdriet geeft. Het is daarom zo belangrijk om u bij uw huisarts te melden als u op de bovenstaande vragen ‘ja’ hebt geantwoord, zodat u deze problemen voor kan zijn. Ik zie dat veel ouderen na een val juist minder gaan bewegen, omdat ze bang zijn om opnieuw te vallen. In de testen zie ik dan dat deze ouderen een afgenomen spierkracht en evenwicht hebben, de kans op vallen is daarmee groter geworden!   

Het valt dus niet mee! 
Daarom is het van groot belang om juist vóór een botbreuk actie te ondernemen, vallen valt niet mee! Hans Peter is Geriatrie Fysiotherapeut en behandelt dagelijks vallende ouderen. Bij vragen kunt u bellen naar 0528-265294 of mailen naar info@fysiotherapie-hoogeveen.nl  

Herstel na Corona: Adviezen van onze specialist

Algemene adviezen voor herstel na corona

Je bent in behandeling bij een Chronisch ZorgNet therapeut die is gespecialiseerd in het herstel na een corona-infectie. Samen werken jullie aan jouw herstel. Wanneer nodig, kan de Chronisch ZorgNet therapeut jou ook in contact brengen met een diëtist, ergotherapeut of psycholoog in de buurt.

De volgende adviezen kan je zelf thuis opvolgen.

Blijf in beweging, ook als je klachten hebt!

  • Wandel en fiets meerdere keren per dag 10-20 minuten (als dat gaat).
  • Beweeg op een lage intensiteit. Je moet hele zinnen kunnen blijven praten tijdens het bewegen.
  • Rust na het oefenen goed uit.
  • Probeer elke dag iets meer te bewegen

Doe ieder uur een ademhalingsoefening

  • De fysiotherapeut geeft jou ademhalingsoefeningen mee die je thuis kan doen.

Ademhalingsoefening bij benauwdheid

  • De fysiotherapeut vertelt je welke oefening je kan doen als je benauwd bent. Hiermee kan je de benauwdheid verlichten.

Train je spierkracht

  • De fysiotherapeut geeft je oefeningen mee die het beste bij jou passen. Bespreek met de fysiotherapeut hoe vaak je deze doet.

Eet gezond

  • Eet gevarieerd en zoveel mogelijk verse producten.
  • Eet eiwitrijk, bijv. vlees, noten, zuivel en kaas

Start vandaag nog met een gezondere leefstijl

  • Neem de tijd voor je herstel: langzamer is in dit geval sneller!
  • Verdeel activiteiten over de dag en neem tussendoor rust.
  • Zorg dat je voldoende slaapt.
  • Verlaag elke vorm van stress en angst; breng meer tijd door in de natuur (tuin, park of bos).
  • Rook je? Stop met roken of zoek hulp bij het stoppen
  • Zorg voor een schone leefomgeving en lucht de kamers in huis regelmatig door.

Wil je meer informatie?

Via www.coronalongplein.nl kan je meer informatie vinden over (het herstel na) corona. Ook kan je hier ervaringen delen en in contact komen met lotgenoten.

Blog 2: Borstkanker en fysiotherapie

Er is zoveel mogelijk.

Therapie tijdens of na borstkanker: welke mogelijkheden zijn er?

Als je borstkanker hebt of hebt gehad, zijn er verschillende mogelijkheden voor therapieën. Het is niet zo dat je alle therapieën móet volgen. Dit hangt helemaal af van wat bij jou past en van de klachten die je ervaart. Daarbij zit je al in een medische molen, genoeg is ook genoeg. Maar welke therapieën zijn allemaal mogelijk? In deze blog vertel ik kort over de verschillende mogelijkheden. De verschillende soorten therapieën kunnen zijn; oefentherapie in de oefenzaal, hydrotherapie in het water, manuele lymfe drainage (MLD), litteken behandeling, therapeutische elastische kous (TEK), compressie middelen en dit gaat vaak in combinatie met huiswerkoefeningen.

Oefentherapie in de zaal
Tijdens de oefentherapie train je de kracht en uithoudingsvermogen van je lichaam en het aangedane gebied. Het is van belang dat je gedurende gehele periode traint om zo de achteruitgang te verminderen. Ook is het van belang dat je voor een operatie traint want, ‘’better in, better out’’. Algehele fitheid is dus belangrijk voor de gehele periode.

Hydrotherapie in het water

Wanneer je de oefentherapie in de zaal te zwaar is dan is oefentherapie in water een oplossing. In het water kan je beter bewegen en kost bewegen minder energie dan in de oefenzaal. Ook in het water ligt de aandacht op het trainen van kracht en uithoudingsvermogen van het lichaam en het aangedane gebied.

Manuele lymfe drainage (MLD)

Tijdens en na het traject van borstkanker kan het zijn dat de arm/flank/borst dik wordt, dus dat je oedeem ontwikkeld. Heb je last van oedeem (vochtophoping) in het aangedane gebied? Dan kan MLD de uitvinding zijn. Het aangedane gebied kan zijn; arm, flank of borst. MLD is een soort ‘’massage’’ techniek die er voor zorgt dat het lymfesysteem weer gestimuleerd wordt. Oedeem wordt door middel van een pomptechniek door de lymfebanen gestuwd. Een soort klepjes in de lymfebanen zorgen  ervoor dat het oedeem niet weer terug stroomt en dat systeem functioneert.

Litteken behandeling

Wanneer je tijdens het traject van borstkanker geopereerd wordt, ontstaat er een litteken. Tijdens de begeleiding is het van belang dat jouw litteken in de gaten wordt gehouden. Wij geven daarom advies als dat nodig is. Mocht er littekenverkleving ontstaan, dan kan dit behandelend worden. Het is van belang dat je litteken ‘’goed los’’ blijft om zo geen bewegingsbeperking te ontwikkelen.

Therapeutische elastische kous (TEK)

Wanneer het oedeem (vocht) in het aangedane gebied zoals een arm niet te verhelpen is met MLD, of er met MLD nog niet voldoende vermindering van je klachten zijn, dan is een Therapeutische Elastische Kous (TEK)  een oplossing. Mensen zien een TEK vaak als die lelijke oude/dikken kousen die hun oma ook altijd had. Tegenwoordig zijn ze veel mooier en kan je ze in veel kleuren bestellen. Welke soort kous het beste bij jouw past, bekijken we op dat moment. Je hebt recht op 2 paar/stuks per jaar, wel heeft dit met uw eigen risico te maken  maar, hier kunt u informatie over krijgen.

Compressie middelen

Wanneer het oedeem (vocht) in het aangedane gebied zoals een borst/flank niet te verhelpen is met MLD, of er met MLD nog niet voldoende vermindering van jouw klachten zijn, dan kunnen compressie middelen een oplossing zijn. Compressie middelen kunnen op veel verschillende manieren worden toegepast zoals, een compressie hemd, een pad voor in de bh etc. Er wordt op dat moment samen gekeken waar het probleem bij jouw zit en welke vorm van compressie middel daar het beste bij zou kunnen gaan werken. Compressiemiddelen komen vanuit de basisverzekering.

Huiswerkoefeningen

Alle bovenstaande therapieën worden vaak in combinatie met huiswerkoefeningen toegepast. De huiswerkoefeningen kunnen bestaan uit bijvoorbeeld het rekken van het verkleefde littekenweefsel, beweegadviezen voor thuis, MLD oefeningen voor thuis etc. Welke huiswerkoefeningen voor jouw van belang zijn hangt af van jouw specifieke klachten. Hier maken we samen een plan voor.

Heb je interesse gekregen in onze behandeltechnieken of wil je meer informatie, maak dan een afspraak of stel ons een vraag via het contactformulier. Samen kunnen we er voor zorgen dat je zo goed mogelijk door deze ‘’moeilijke’’ tijd heen komt en bouwen we samen weer aan een gezonde toekomst.

Update Fyfit/Hydrofit/Ladyfit

Vanaf 1 juli mogen we weer binnen sporten van de overheid/RIVM.
Fyfit zal daarom vanaf heden weer binnen plaats vinden. Dit geldt ook voor de ladyfit en zwanger zwemfit. Hydrofit momenteel nog plaats in kleine groepjes maar vanaf start nieuwe school zal ook dit weer van start gaan op de manier zoals je van ons gewend bent.

Corona-update 14 oktober 2020

Coronavirus (COVID-19) Update 14 oktober 2020

Ook tijdens de gedeeltelijke lockdown blijven wij gewoon open voor alle fysiotherapie en zwemles

NB: Alle zwemlesgroepen ontvangen hierover nog een apart e-mail van ons

Wat verwachten wij van jou:

Hygiëne maatregelen

  • Draag een mondkapje. Tijdens het sporten is dit niet verplicht.
  • Neem een eigen handdoek mee voor op de behandelbank
  • Gebruik het toilet alleen in uiterste noodzaak
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze gelijk weg. Was daarna je handen
  • Geen handen schudden
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Voorkom contact tussen je handen en je gezicht

Planning

  • Kom alleen op je afspraak. Uitzonderingen worden er gemaakt voor kinderen of volwassenen met taalproblemen
  • Kom precies op tijd (maximaal 5 minuten voor de afspraak) binnen
  • Vrij trainen in de oefenzaal zonder afspraak is niet mogelijk

Kom niet naar de praktijk als jij of 1 van je huisgenoten symptomen hebben, die passen bij COVID-19.
Blijf thuis en laat je testen!

Symptomen (mogelijk) passend bij COVID-19

  • Neusverkoudheid, hoesten, kuchen of niezen
  • Loopneus
  • Keelpijn
  • Verhoging (tot 38 graden) of koorts
  • Benauwdheid / kortademigheid
  • Moeheid
  • Hoofdpijn
  • Oogontsteking
  • Je ziek voelen en/of diarree
  • Hooikoortsklachten
  • Als er bij jezelf of een huisgenoot in de afgelopen 14 dagen corona is vastgesteld

Maatregelen die wij nemen:

  • Buiten de behandelkamers houden wij minstens 1,5 meter afstand van elkaar
  • Wij geven geen handen
  • Wij wassen onze handen voor en na de behandeling minimaal 20 seconden met water en zeep
  • Al onze medewerkers zijn gezond en werken alleen indien zij geen COVID-19 gerelateerde klachten hebben
  • Wij maken na de behandeling de behandelbank schoon
  • Wij maken dagelijks alle oppervlakken die aangeraakt worden extra schoon.
    Denk aan deurkrukken, bureaus, behandelbanken, kranen, wc’s en apparatuur in onze oefenzaal
  • Wij gebruiken geen bankhoezen
  • Onze medewerkers starten op verschillende tijdstippen, zodat er minder mensen tegelijk door het pand lopen.
  • Fitnessapparaten staan op 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Tijdens Hydrofit, Zwangerfit en Ladyfit mogen er maar maximaal 4 personen in het zwembad aanwezig, exclusief de therapeut of instructeur. Deze staat op 1,5 meter afstand bij het bad ( zoals je gewend bent)
  • Douches worden weer gesloten. Hier kan je tijdelijk dus GEEN gebruik van maken
  • Er zijn looprichtingen aangeven in het pand.
  • Er is voldoende desinfectiemiddel en handzeep aanwezig.

VLOG 1: Knieklachten

Hardlopen: “Hoe start ik?”

4 tips om te starten met hardlopen.

Kon je door de intelligente lockdown niet meer naar je sportschool of sportclub? Wil je graag starten weer sporten , omdat je geen (verdere) achteruitgang wil in je conditie? Ga lekker hardlopen. Wij geven je 4 tips om verantwoord te beginnen met hardlopen.

Tip 1

Dit is in mijn ogen de belangrijkste tip: Bouw je hardloopprestatie langzaam op.

Als je gaat sporten, word je conditioneel behoorlijk snel beter. Dus je merkt na een paar keer hardlopen al vrij snel dat je beter wordt. Ga je nu op basis van je conditie opbouwen dan zal je vrij snel tegen pijntjes of een blessure aanlopen. Hoe kan dit, want je conditie werd toch beter? Ja dat klopt, maar naast je conditie heb je ook nog de belastbaarheid van je bewegingsapparaat. Denk hierbij aan je knie/enkel etc. en de botten, pezen en banden die daarbij betrokken zijn. Het sterker worden van die structuren kost tijd, meer tijd dan je conditie nodig is. Je kan dus na een paar keer hardlopen al harder en verder lopen dan je bewegingsapparaat aan kan. Dit resulteert dan weer in vervelende blessures. Wat kan je hier nou aan doen? Zorg voor een goede opbouw middels een hardloopschema en hou je hier aan. Heb je hier vragen over vraag onze collega Roeland.

Tip 2

Zorg voor goed schoeisel en goede hardloopkleren. Idealiter loop je met zo’n 180 passen per minuut, ongeacht je snelheid. Dat houdt dus in dat je linkervoet 90x per minuut op de grond landt. Dit heeft een grote impact op je bewegingsapparaat. Goede schoenen die aangemeten zijn in de speciaalzaak helpen je om deze impact te verkleinen. Daarnaast schuren je benen 180 keer per minuut langs elkaar. Een nauw sluitend broekje of een dun loszittend broekje helpt je om het schuurcontact te minimaliseren. Als laatste is hardloopkleding licht qua gewicht en zit het vaak prettig, dit helpt je weer om makkelijker te bewegen.

Tip 4

Zorg voor een warming up en een cooling down. Tijdens de warming up kan je losmaakoefeningen en kracht oefeningen doen. Een leuke warming up vindt je hier:

Daarnaast zijn er ook rekoefeningen. Ik ga nu tegen een heilig huisje aan trappen, maar rekken vermindert de kans op blessures niet. Het is niet bewezen dat het zinnig is, maar het is ook niet bewezen dat het onzinnig is. Dus als je het prettig vindt, is er niks op tegen. Wel is het aan te raden om voor het trainen spierspanning op te bouwen. Dit bereik je door op een verende manier te rekken. Met statisch rekken ontspan je juist de spieren. Dus is het aan te raden om de rekbewegingen voor het hardlopen verend uit te voeren en na het hardlopen statisch vast te houden. Een leidraad:

– verend rekken: 10x 1 seconde veren per rekbeweging.

– statisch rekken 30 sec vasthouden per rekbeweging.

Tip 4

En dan de laatste tip: zorg voor plezier. Ga gezellig met een loopmaatje rennen. Of trek er lekker op uit de natuur in. Probeer dan niet alleen naar de grond te kijken maar kijk om je heen en geniet van alles om je heen. Wissel ook vaak van route zodat je steeds weer wat nieuws te bekijken hebt. Plezier hebben in je hobby houdt ook in dat het helemaal niet erg is om een keer over te slaan als het niet uitkomt. Het schema is een leidraad, waar je je zo goed als het lukt aan probeert te houden.

Blog geschreven door Roeland Sloots. Heb je vragen bel hem gerust. Mailen kan natuurlijk ook

Meer informatie

Mailen & tarieven


Stuur ons een bericht of een e-mail en bekijk onze tarieven.

Ons contactformulier
» Vul hier ons contactformulier in

Liever mailen? Dat kan!
info@fysiotherapie-hoogeveen.nl

Onze tarieven
» Bekijk hier al onze tarieven

Bellen & langskomen


Voor vragen kun je natuurlijk ook bellen of langskomen.

Telefoonnummer

0528 26 52 94

Maandag en donderdag
07:30 uur tot 21:00 uur

Dinsdag, woensdag en vrijdag

07:30 uur tot 17:30 uur