Heeft u vragen? 0528-265294

Buitenspelen in de coronatijd: hoe dan?

Tips van de kinderfysiotherapeut

Door Jasmijn Tolsma MSc

Kinderen leren door te spelen en te bewegen en buitenspelen is er niet makkelijker op geworden nu de wereld is getroffen door het coronavirus (COVID-19). De anderhalvemeter-samenleving is het nieuwe normaal. Handen wassen, zoveel mogelijk thuisblijven, thuiswerken, afstand houden. Allemaal maatregelen die de deskundigen ons adviseren1.  Gelukkig mogen kinderen tot en met 12 jaar wel onder begeleiding weer samen buiten te spelen. Maar hoe zorg je er als ouder voor dat je kind voldoende beweging krijgt, ook in deze tijd?

Waarom buitenspelen altijd goed is

Het kinderbrein heeft uitdaging nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Daar worden kinderen niet alleen slimmer van, ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Spelen en bewegen zijn het zuurstof voor het kinderbrein, geeft Erik Scherder, de bekende hersenwetenschapper aan.

Wat mag er wel?

kinderen tot en met 12 jaar mogen onder begeleiding van een ouder/voogd samen buiten spelen als zij gezond zijn: niet kuchen, hoesten, verkouden zijn of koorts hebben.1. Als ouder moet je wel de 1,5 meter afstand van andere ouders houden. Na het spelen moeten jij en je kind goed handen je handen wassen.

Meer is beter

Buitenspelen maakt kinderen vrolijk en blij. Over het algemeen geldt: Bewegen is goed, meer bewegen is beter. Voorkom lang stilzitten.   Wist je dat bewegen bij kinderen en jongeren:

Een uur per dag, elke dag

Kinderen moeten elke dag minimaal 60 minuten bewegen2. Hier moeten ze een hogere hartslag en een versnelde ademhaling van krijgen. Het beste is om allemaal verschillende soorten spelletjes en activiteiten te doen, zoals fietsen, spelen in de speeltuin of trampoline springen.

Drie dagen per week sporten

Sporten bij een sportvereniging is één van de manieren om je spieren en botten sterker te maken. Kinderen maken vaak vrienden bij de club, leren samenwerken en leren wat wel en wat niet mag (normen en waarden)2. Is de sportclub nog dicht of zit je kind nog niet op een sport, geen probleem. Probeer dan eens activiteiten waar je kind echt een rood hoofd van de inspanning van krijgt zoals (touwtje)springen of renspelletjes. Als je kind nog niet kan touwtje springen of sneller wilt leren rennen. Kijk dan eens op ons YouTube kanaal, daar leggen we uit hoe je dit kunt oefenen. Je kunt ook samen de 7 minut workout uitproberen. Een bewezen spierversterkende workout!

Beweegt jouw kind voldoende?

Wil je weten hoeveel jouw kind beweegt en waar nog winst te behalen is? Vul de Beweegwijzer in. Beweegt jouw kind te weinig en lukt het niet om jouw kind in beweging te krijgen? De kinderfysiotherapeut kan jullie gezin begeleiden om jullie samen op weg te helpen naar een gezond beweegpatroon.

Bronnen:

1. Rijksoverheid; aanpak van het nieuwe coronavirus in Nederland – 21-04-2020

2. Beweegrichtlijn Volksgezondheid, Welzijn en Sport – september 2017