Rugklachten verhelpen met de Hoogeveense rugschool

Rugklachten zijn vervelend en veroorzaken meer ziekteverzuim dan welke ziekte of aandoening dan ook. Naar schatting heeft 80% van de bevolking eens in zijn of haar leven last van rugklachten. Meestal gaat dit gelukkig vanzelf weer over, maar bij 8% is dit niet het geval. De rugklachten worden chronisch en dit kan leiden tot uitval van sport en werk. Ook het sociale leven lijdt eronder. Daarom hebben wij het programma ‘De Hoogeveense Rugschool’ ontwikkeld.

Vicieuze cirkel doorbreken

Vaak leidt de rugpijn tot een vicieuze cirkel. Doordat je pijn hebt, ga je minder bewegen. Het feit dat je minder beweegt, heeft weer gevolgen heeft voor conditie,  kracht en de coördinatie. Dit kan vervolgens tot meer klachten leiden. Uit onderzoek weten we ook dat gedachten en (bewegings-) angst een belangrijke rol kunnen spelen in het onderhouden van de rugpijn. Het doel van de Hoogeveense Rugschool is om deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Hoe gaan we te werk?
Na een uitgebreide intake en lichamelijk onderzoek krijg je van de fysiotherapeut uitleg over de pijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een online programma. Door middel van slides en filmpjes wordt duidelijk gemaakt hoe het kan dat er, ondanks de afwezigheid van beschadigingen aan de rug, toch pijn kan bestaan. Vervolgens gaat de fysiotherapeut met je na welke onderhoudende factoren aanwezig zijn vervolgens krijg je gerichte oefentherapie. Uiteindelijk werk je aan je conditie in de oefenzaal en met een thuisprogramma.

Het programma duurt 9 weken. Doorgaans zijn 12 behandelingen toereikend. Vergoeding van het programma vindt plaats vanuit de aanvullende verzekering.

Heb je last van rugklachten en ben je benieuwd of de Rugschool een oplossing kan bieden? Neem dan contact met ons op. Direct aanmelden kan natuurlijk ook.